KOMUNIKASI VS BERTUTUR

Komunikasi VS Bertutur
Aisyah Rozalli
(05June2015)

Jarang punya kesempatan menulis. Sambil meneman anak tersayang di wad kerana bronchopneumonia, kusempatkan sedikit insights ini.

Kami di Annahlu & Autism.

Sebenarnya, fungsi seorang OT bukan hanya terbatas kepada Sensory Diet sahaja. Kami melihat kanak2 secara keseluruhannya: ie.. sediakah mereka berkawan, pandaikah mereka ke tandas, mengapa mereka mengamuk, apa yang cuba mereka komunikasikan, kesulitan apa yg mereka hadapi di sekolah, kesukaran apa yg dihadapi oleh ibu bapa semasa menguruskan anak2, Dan kami akn cuba sedaya upaya membantu.

Di Annahlu, kami punya pelbagai kondisi anak2. Dari kes non-verbal autism hingga kes anak2 yg markahnya rendah di sekolah. Kami gunakan pelbagai strategi yang sesuai utk setiap kes yang kami perlu bantu. Stimulasi visual perception, visual memori utk bantu yg sukar membaca dan mengira. Prompting utk mmbantu yg masih belum pndai pakai baju. Sensory integration bg yg punya SPD yg jelas.

Namun, anak2 autism adalah sejujurnya yg masuk ke mimpi kami hampir setiap malam. Tantrum mereka yg kami telah diajar secara teori utk menilai samada ianya kerana masalah sensori atau behavior, eye contact mereka yg kadang-kala surprisingly bertahan hampir 10 minit naturally tanpa sebarang que/paksaan. Bila mereka yg dikatakan tidak suka sentuhan datang sendiri dan duduk di ribaan kami face-to-face bersama kontak mata yg jelas dan terus selama hampir 10minit sambil kadang-kala minta dipeluk cium.

Kami berdiskusi di Annahlu ttg anak2 ini. Apakah konsep drilling menggunakan flashcard benar2 diperlukan? Anak2 yg nonverbal autism: benarkah mereka tidak faham dgn persekitaran mereka? Anak2 yg belum pndai bermain, benarkah mereka tidak punya kefahaman sosial?

1 perkara yg kami dpt kenal pasti dari anak2 yg dtg ke program Annahlu terutamanya yg nonverbal autism: mereka BERKOMUNIKASI dgn kami. Program mereka yg memakan masa 2-3 jam sekurang2nya di Annahlu membuatkn kami yakin sesungguhnya mereka cuba berkomunikasi dgn kami.

Bezakan KOMUNIKASI & BERTUTUR di sini.

Komunikasi adalah sesuatu yg boleh dilakukan dlm pelbagai kaedah: sign language, letter boards, bahasa tubuh.
Anak yg tiada pertuturan tidak semestinya tidak punya komunikasi.
Dan kami lihat keinginan berkomunikasi ini pd anak2 nonverbal autism di annahlu.

OT punya kaedah Augmentative Communication yg biasanya kami gunakan utk anak2 CP. Ianya di bwh Modification Modalities.

Mungkin anak2 nonverbal autism perlukan communication methods yg spesifik. Kami yakin, ada kaedah dlm pendekatan OT yg kami boleh gunakan utk membantu.

Walau apa pun, in shaa Allah. I believe a therapist has to be creative and emphatic. In shaa Allah syg2 nonverbal yg punya autism, teacher OT akn cuba sedaya upaya membantu.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s